Vanliga frågor hos supporten, här är svaret

 


Klicka på knapparna för att hitta rätt information!
Avisering Inbetalning Autogiro och e-faktura Kreditering och annullering
Uthyrning Lokaler BRF Hyresändring
Tillägg och debiteringar Samfakturering Register Behörighet och support


Avisering:

Kan jag skriva ut en aviseringsrapport?

Klicka på avisering i första menyraden. Klicka på Avisera i andra menyraden. Leta upp aviseringen du vill ta ut din aviseringsrapport på. Klicka på länken "visa avier" i kolumnen Avier. Klicka på länken Avirapport uppe till höger i dialogen (PDF-symbol)

Mera information här.

När jag anger aviseringsdatum får jag upp fel aviseringsperioder. Vad innebär ”Aviseringsdatum”?

Aviseringsdatum är det datum när aviseringen sker. I REAL är den 10:de i aviseringsmånaden förvalt, men det går att ändra.
Tänk så här: Avisering av första kalenderkvartalet sker normalt i december (i REAL är 10 december förvalt), det gäller även vid månadsavisering. Ska januari aviseras görs även det normalt i december. Välj därför i fälten för aviseringsdatum från 1/12 till 31/12 för att avisera kvartal 1, januari, eller annan egen skapad period som startar i januari.

Mer information här

Kan man skapa ett generellt avimeddelande? Gå tilll aviseringen, klicka på aviseringsid, skriv in ditt meddelande. Skriv sedan ut dina avier.
Klicka här för mera information
Fältet för avimeddelande är för kort. Får bara plats ca 40 tecken. Fältet är begränsat när man skriver in meddelandet. Välj i stället att klippa och klistra in texten i fältet, då får du med ett längre meddelande, ca 100 tecken.
För längre meddelanden, använd ”Avimeddelande” under ”Tillägg”. Dessa måste då kopplas till respektive objekt eller uthyrning.
Jag kan inte ta bort testaviseringen. Det beror på att det finns betalningar allokerade på någon eller några avier (förskott). För att ta bort allokeringen:
- Klicka på visa avier
- Sök upp en post där rödmarkerad text finns i inbetalningskolumnen
- Klicka på avinumret i den raden
- Klicka på fliken Inbetalningar
- Klicka på röda krysset ”Ta bort”
- Svara Ja på frågan om du vill ta bort betalningen
En ny dialog kommer upp med texten ”Välj OK för att ta bort betalningen, välj Avbryt för att ta bort allokeringen”
 - Välj här avbryt och allokeringen är borttagen.
- Upprepa på samtliga poster där betalning finns.
Därefter kan Testaviseringen tas bort.
Hur skapar man bokföringsunderlag? Klicka här för mera information.
Jag vill bokföra intäkter per fastighet. Då måste man förbereda REAL fastighetssystemet med att lägga in resultatenhet på byggnaden.
Gå till register, klicka på byggnader. Klicka på den byggnad du vill jobba med.
Klicka på fliken konto/text. Ange resultatenheten i fältet. Ändringen kommer att träda i kraft från och med nästa avisering. (Gäller bara intä ktskonto)
Jag vill skicka ut en påminnelse/krav. Gå till Avisering/Reskontra. Klicka på knappen Påminnelse/krav. Mera information
Jag vill skicka ut en ränteavi: Gå till Avisering/Reskontra. Klicka på knappen Ränteavisering. Mera information
Jag vill lägga in en logga på avierna, kan jag göra det?  Man kan lägga in logga på alla faktutramodeller. Loggan läggs in i bolagsregistret under fliken betalning.
Vilken storlek ska loggorna vara i? Det är svårt att säga ett exakt mått, men 350 x 150 pixlar i 72 dpi verkar vara ett mått som fungerar.
Vilket filformat ska logotypen sparas i? JPG (exempel logga.jpg) Tips! Använd korta filnamn, långa filnamn kan vara ett problem.
Skriv med små bokstäver, max 8 tecken
Jag laddar upp filen och sparar, men loggan syns inte. Det kan bero på att filnamnet är skrivet med stora bokstäver. Byt namn på filen och skriv med små bokstäver, max 8 tecken.
Ibland måste man öppna bildfilen i PhotoShop (eller mostsvarande program)  och sedan spara om den i JPG format.
Kan REAL supporten hjälpa till med att få in en logga i REAL. Visst kan vi hjälpa till med att lägga in din logotyp. Kontakta supporten för kostnadsförslag.
När jag kommer till reskontraregistret är den alltid tom. Detta är helt normalt. Klicka på knappen sök för att få fram data.
Jag vill skriva ut en kopia på hyreavin

Det finns 3 sätt att göra detta.
Alt 1
Gå till reskontraregistret, sök på avinummer och klicka på avinumret.
Klicka på "Utskrift" Detta skriver ut en kopia av avin/fakturan. Ev inbetalningspost/er visas på avin/fakturan Utskrift av orginalavi
Eller "Utskrift av en kopia av avin/fakturan". Visas endast om inbetalning finns på reskontraposten.

Alt 2
Gå till aviseringsdialogen, klicka på skrivaren för den avisering som avi tillhör.
Sök avinummer eller namn i Acrobat Reader fönstret
Titta på vilket sidnummer du befinner dig på
Klicka på skrivarikonen
Ange vilken sida du vill skriva ut.

 

Alt 3

Gå till personen reskontra.

Välj bolag uppe till vänster i dialogen.

Markera vilka avier du vill skriva ut, längst till höger på varje rad.

Klicka på knappen skriv ut.

Jag kan inte avisera, skapa avier
  • Det kan bero på att du anger ett felaktigt aviseringsdatum, mer information här.
  • Det kan bero på att du redan har skapat avier för perioden. Du kan kontrollera detta genom att till exempel gå in på uthyrningen. Klicka sedan på den blå/vita knappen Reskontra.
    Kontrollera om det finns en avi för perioden.
  • Det kan bero på att du har angivit fel inflyttningsdatum. Kontrollera i uthyrningen att inflyttningsdatumet är rätt.
  • Det kan bero på att det finns en utflyttningsdatum/kontraktsutgång. Kontrollera i uthyrningen att utflyttningsdatum/kontraktsutgång är rätt.
Vad ska jag tänka på ang OCR?
  • Prata med din bank att du vill använda OCR innan du kopplar på i REAL.
  • Ange alltid ett OCR-prefix (unikt, tresiffrig nr för respektive bolag, ex 001) Bolagsregistret under fliken betalning.
  • Markera Bankgiro längdsiffra i OCR-nummer
  • Vi rekommenderar: Hård kontroll, variabel referenslängd + checksiffra
    (Kontroll av checksiffra samt av näst sista siffran som meddelar hur långt referensnumret ska vara

 

Tillbaka

Inbetalning:

Allokering, vad betyder det? Betyder tilldela (koppla). Används för att reservera ett belopp. I REAL kan man koppla ett belopp till en avi/flera avier, uthyrning eller person. Kopplar man till uthyrning eller person så blir detta ett förskott som dras av vid nästa avisering.
Kan jag göra inbetalningar per fastighet? Nej, inbetalningar kan inte ske fastighetsvis på grund av funktionen "samavisering". Om avin innehåller flera objekt från flera fastigheter så sker betalningen till avin inte till separat fastighet.
Vill man åt en särredovisning av fastighet så bör man ange resultatenhet på byggnaden.
Hur får jag ut bokföringsunderlag efter inbetalningar? Klicka här för mera information.
Jag har registrerat en inbetalning till fel avinummer. Om du inte har skapat verifikat för inbetalningen. Då kan du ta bort inbetalningen. Gå till Avisering/inbetalningar och klicka på röda krysset för inbetalningen. Lägg upp en ny inbetalning till rätt avi.

Om verifikat är skapat, Klicka här för mera information.
Jag har registrerat en inbetalning till fel avinummer och till fel person. Om du inte har skapat verifikat för inbetalningen. Då kan du ta bort inbetalningen. Gå till Avisering/inbetalningar och klicka på röda krysset för inbetalningen. Lägg upp en ny inbetalning till rätt avi.

Om verifikat är skapat, Klicka här för mera information.
Jag har fått in en betalning men har inte  någon avi att koppla betalningen till. Hur kan jag göra ? Gå till inbetalningar, Enstaka inbetalningar,  ange inbetalningbelopp, ange betalningsätt, och inbetalningsdatum. Ange person eller uthyrningsid och klicka på knappen registrera. Nu blir betalningen ett förskott som dras av vid nästa avisering.
Tillbaka

Autogiro och E-faktura:

Jag försöker att medgivaravisera en hyresgäst, kryssrutan är gråmarkerad, går inte att markera. Gå till personregistret ange sekel (19 = födda på 1900 talet, 20 = födda på 2000 talet, 00 = företag) klicka på knappen spara.
Tillbaka

Kreditering och annullering:

Annullering vad är det?

Används när man vill makulera en avi som har aviserats fel och vill skapa en ny avi för samma period.

Mera information här.

Kan man ta bort annulleringen?

Om något är fel med annulleringen så kan du ta bort annulleringen och göra om den.
Det går att ta bort annulleringen så länge som du inte har skapat ett verifikat för posten.

Mera information här.

Kreditering vad är det?

Används när man vill kreditera ett delbelopp på en reskontrapost eller man vill makulera en avi.
OBS! det går inte att skapa en ny avi för samma person och period.
(Se rubriken annullering)

Mera information här.

Kan man ta bort krediteringen?

Om något är fel med krediteringen så kan du ta bort annulleringen och göra om den.
Det går att ta bort krediteringen så länge som du inte har skapat ett verifikat för posten.

Mera information här.

Tillbaka

Uthyrning:

Jag vill ta ut en rapport som visar hyresgäst, hyra, om det finns tillägg. Gå till hyresobjektsregistret, titta lite till höger. Välj att klicka på droppnerlisten, välj hyresobjektsrapport, klicka på knappen skapa rapport.
Hur skapar jag ett nytt kontrakt? Klicka här för mera information.
Hur skapar jag en Borgensförbindelse? Klicka här för mera information.
Hur gör jag ett hyresgästbyte? Klicka här för mera information.
När jag ska öppna ett kontrakt så blinkar filhämtning hela tiden. Detta är en inställning i Acrobat Reader.
- Starta Acrobat Reader.
- Gå till menyn redigera.
- Klicka på inställningar.
- Välj kategorin Internet
- Sätt in en bock i "Visa PDF i Webbläsaren"
När jag öppnar ett kontrakt, så är det tomt.


Detta är en säkerhetsinställning i Acrobat Reader och din webbläsare.


Använd länken "Detaljer" för att få upp HTML-formulär att göra din ändringa i kontraktet.

Spara sedan ändringarna och välj att skriva ut ditt kontrakt.

Mera information.


Kan man använda fastighetsägarnas kontrakt/dokument i REAL?
Fastighetsägarnas kontrakt är en tilläggsmodul som går att koppla på.
Mera information här.

Fastighetsägarnas kontrakt/dokument och vad kostar de


Tillägget i REAL kostar f.n 50/månad (Prissättninng av modulen kan ändras) Kontakta REAL för mera information

010-602 32 00 eller e-post support@real.se
Övrig information om fastighetsägarnas dokumet/kontrakt.  Mera information här

Tillbaka

Lokaler:

Jag har KPI-indexerade hyror, var lägger jag in det? KPI-indexerade hyror lägger du in i uthyrningsregistret.
- Klicka på uthyrningsid.
- Klicka på droppnerlisten Beräkningsmodell
- Välj indexvarianten.
- Fyll i värden enl kontrakt.
- Spara
Klicka här för mera information.
Jag har KPI-indexerade tillägg, var lägger jag in det? KPI-indexerade tillägg lägger du alltid in på uthyrningen.
- Klicka på uthyrningsid.
- Klicka blå/vita knappen tillägg
- Välj tillägstypen
- Klicka på droppnerlisten Beräkningsmodell
- Välj indexvarianten.
- Fyll i värden enl kontrakt.
- Spara
Klicka här för mera information.
Tillbaka

BRF:

Var hittar jag BRF-rapporter i REAL?

Bostadsrättrapporter hittar du under Förening, översta menyraden. Välj Rapporter i andra menyraden.

Välj sedan vilken rapport du vill ha i droppnerlisten.

  • Reparationsfond
  • Förmögenhetsvärde
  • BRF-överlåtelser
  • Rapporter
  • Lägenhetsförteckning
  • Medlemsförteckning
  • BRF-infomation (Mäklarbild)
  • Bostadsrättsvärde (deklarationsunderlag till medlem)
  • Röstlängd

Pantförskrivningsrapporten hittar du under hyresobjektsregistret (Register > hyresobjekt). Se bild        


   

Tillbaka

Hyresändring:

Kan jag hyresändra ett enstaka objekt? Svar ja. Gå till Register/Hyresobjekt, klicka på förstoringsglaset till höger om fältet bashyra. Välj nytt värde, välj från vilket datum det nya värdet ska gälla och SPARA.
Jag vill höja hyran på många hyresobjekt samtidigt. Klicka här för mera information.
Tillbaka

Tillägg och debiteringar:

Jag vill lägga till ett tillägg till många hyresgäster samtidigt. Klicka här för mera information.
Jag har en hyresgäst som har slagit sönder en fönsterruta, nu vill jag skicka en faktura på detta, kan jag göra detta? Ja, det går bra. Gå till uthyrningen, klicka på uthyrningsid.
Klicka på knappen Debiteringar. Ange en avitext, belopp och konto, klicka på knappen spara. Klicka sedan på knappen Avisera och klicka på knappen aviseringsbilden och du kommer till aviseringsdialogen, skriv ut avin.
Jag vill skapa ett tillägg
Det finns 3 sätt att göra detta.
Vill du ha ett tillägg som är varaktigt, alltså ska ut på avin mer än 1 gång, använd alt 2 eller 3.

Är det ett tillägg som ska ut på första månaden, använd med fördel alt 1.

Alt 1

Debiteringar:

Ger möjligheten att man registrera en eller flera debiteringsrader som hör till uthyrningen.
Debiteringar kan antingen aviseras direkt, eller så kommer de med på nästa ordinarie avisering.
Klicka för mera information.



Alt 2

Skapa ett tillägg som är kopplat till uthyrningen.
OBS!! Tillägget avslutas om uthyrningen upphör.

Klicka för mera information.


Alt 3

Skapa ett tillägg som är kopplat till hyresobjektet.

Klicka för mera information.

      


Exempel på tillägg


Jag vill höja ett tillägg Läs mera information här.
Koder vid avimeddelande %V = Skriver ut förmögenhetsvärdet
%L = Skriver ut lägenhetsnr
%A = Skriver ut objektets adress
%PL = Skriver ut hemsidesadressen till felanmälan + Användarnamn
%PS = Skriver ut Användarnamn till felanmälan

Exempel på avimeddelande.
Tillbaka

Samfakturering:

Kan jag avisera ett enstaka objekt som ingår i en samfakturering? Det går att avisera ett enstaka objekt även om samfakturering är markerad. Gå till uthyrningen och klicka på knappen avisera.
OBS! Endast objektet som tillhör uthyrningen aviseras i detta läget.
Jag får inte med samtliga objekt, trots att jag har samfakturering ibockad.

På objekt som har fler än en hyresgäst, måste båda hyresgästerna finnas med på samtliga objekt som ingår i samfaktureringen.

Se kriterier för samfakturering.

Tillbaka

Register:

Vad är fastighet i REAL?
Fastighet i REAL är markytan i ett bestånd.

Vad är byggnad i REAL?
Byggnad i REAL är huskroppen. (På en markyta kan det finnas en elle flera byggnader)

Vad är hyresobjekt i REAL?
Hyresobjekt i REAL är något som du kan hyra ut och ta betalt för, 1 månaden, 1 gång per kvartal, 1 gång i halvåret, 1 gång per år.
Exempel på objekt: Lägenhet, Lokal, Parkering, Garage, Carport, Båtplats, Arrende osv..

Tillbaka

Behörighet och support:

Jag har behörighet, men kommer inte åt person/organisationsregistret? Person/organisationsregistret är ett generellt register för hela systemet. En person kan hyra i tex en lägenhet i ett fastighetsbolag och en parkering/garage som tillhör ett annat fastighetsbolag. Om du har någon begränsning på bolagsnivå kan du inte nå P/O via länken under register.
Gå istället till Uthyrning/uthyrningar. Där når du samtliga personer i de bolag du har behörighet till.
Finns det instruktionsnstrationsfilmer som visar olika funktioner?

Det finns ett flertal filmer som visar olika moment i REAL

Mera information om filmer

Jag vill komma i kontakt med supporten, hur ska jag göra? Du kan tex skicka e-post med din fråga, skicka den till support@real.se
Eller gå till www.real.se.
Du kan även ringa till 010-602 32 10

Våra öppettider är 08.00 - 17.00 (Vardagar)
Telefontid: 09.00 - 15.00

Tillbaka